Give me a sign!

Dagens energi hämtades från SOLEN :)
Satt ute en liten stund innan jag skulle rida (ja för här "hemma" kan man ju inte sola!).
Har varit ganska låg ett tag nu.
Men efter mötet med solen var det en annan femma. Började rensa bland mina nosludd och göra snyggt på hyllorna i sadelkammaren (ja mina hyllor iaf). Sen en ridtur i skogen på TJOCKEBABS. Var ute i två timmar - mikket duktig :P
Hade gott om energi att vara ettrig (stavning?) och rida henne fram för skänkeln så hon tar stöd i bettet. Vilket jobb det är måste jag säga!
Red kors och tvärs, hit och dit, genom gegga och över stockar. Runt träd och längst grusvägar. Japp japp.
Sen på hemvägen började hon kännas fin. Fick till en RIKTIGT bra Högergalopp (höger är annars inget bra varv) då hon tog stöd i bettet! :D Tycker att det är lättast att påverka henne fram till bettet i galoppen, konstigt nog.. Wiiie, det enda jag sa till mig själv under den galoppen var typ "Sluta inte rida nu för FAN!" :blush: Men ack så bra det känns när hon små stunder tar stödet.
Tänk bara när hon gör det alltid. TÄNK ER! WOW! Tänk när hon kan bära sig och även höjas upp i form = MUMMA

Har varit lite dåligt med bildre nu ett tag, får ta mig i kragen till veckan! Ska ju bli fint väder också :) Ska planbera in en tur till stranden runt påsk också :D :D Så får vi rejsa av oss den här vintern också.

Hatar egentligen sommaren.
Mika blir trött.
Hon blir TJOCK (det har redan börjas)
Och det blir en enrom påsfrestning för mig att hela tiden hålla henne nere i vikt.
Tänkte mycket på det här innan idag, ska inte trpka ut er alltför mycket. Får komma på en lösning.
Inga viktfixeringar för MIN del inte, nej, dem har vi lagt på hästen.
Känns som att det är mitt öde att hålla den hästen nere i vikt. :S
Har strikt diet.
Begränsad utevistelse.
Vad mer ska jag göra?

Sen är det det här med sommarpälsen. Hon sätter inte sin "riktiga" sommarpäls. Jag vet att det låter knasigt, men tror att jag rubbat hennes naturliga pälssättning iom att jag klipper henne.
Klipper jag henne sista gången för tidigt? För sent?
Hörde att en klippt sin häst nu (april)
Kan jag också göra det?
Stör jag inte pälssättningen ännu mer då?
För hon har typ sommarpäls nu, och det är INTE den sommarpälsen hon ska ha. Hon är mörk och har betydligt mer hår än hon SKA!
Beror det på att hon inte är ute från 9-18 typ?
HJÄLP!


Kommentarer
Postat av: Frida

Klart du kan raka henne, men det är ju inte att rekommendera, särskilt inte om hon redan har fin päls??



Förmodligen har hon väl bara tunn och kort päls för att hon har haft bra med täcken under vintern och inte behövt något tjockare och längre? Taisan har också jättefin päls redan. (men han får ju gå naken nu!)



nergnagt gräs ger tjockare hästar än långt gräs (snabbare tillväxt), så var inte rädd för att släppa henne i en sådan hage (med högt gräs). Beroende på vad ni har för förhållanden kan ni ha ute henne på nätterna också, (istället för dagen) är lägre värden i gräset då med. (vi brukar ha det främst för att slippa insekterna och för att stå inne i svalkan när det bränner på på dagen).

2011-04-17 @ 21:33:00
URL: http://ponnyflickan.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
besöksräknare