I can see it in your eyes

Gick på mer än jag borde gjort idag :P
Men det var det minsann värt!!
Började med övergångar, få igång bakkärran. Flytta lite lätt, tryck för vaden (oh så svårt att inte pilla med sporren..) Allt fick ta lite längre tid. En lång sträcka på grusvägen med skritt och trav, flytta, lite öppnor (men inte helt perfekta, bara så att hon fattade vad jag ville)
Sen gick jag ner i skritt och började på en volt. Större och mindre volt. Försökte det där med att naveln pekar dit vi ska, sen fäöjer axlarna automatiskt med. Fungerade ju bra :) Jag försökte verkligen vara stilla med handen. Okej, hon hade ju stöd från mig, men fick lägga mig i något slags mellanting från förra lektionen (är ju mycket lättare och skärpa till sig när Yvonne är med och guidar) Tycker jag skötte mig riktigt bra. Gjorde sen samma sak i traven. Satt ner betydligt mer i traven idag... Tyngdpunkten hamnar så mycket längre ner i kroppen, riktigt coolt! Lite galoppfattningar efter detta. WOW! :thumbup: Var verkligen riktigt kul att rida henne idag. Eftersom jag hamnar i en helt annan position i sadeln blir det så mycket bättre. Driv med säte och fånga upp i handen - check! Gjorde sen övergångar mellan galopp och skritt. Hon kändes jättebra! Övergångarna var skitbra. Direkt från galopp till skritt, och dem var sådär underbart jämna. Inget hackande (svårt att förklara!), bara mjukt ner i skritt.
Wiiiee. Sen en liten skrittpaus. Flyttade henne sen på volt i alla gångarterna. Andas och ta det lugnt. Ner med tyngdpunkten. Okej, högergaloppen är akilleshälen, men i vänstervarv har hon faktiskt lite svårare att tvära än i höger :S Jag kan inte samla upp energin lika fint i högerhanden som i vänsterhanden (alltså hon är lättare att flytta undan högerskänkel och fånga upp i vänster hand) Lät henne minsann inte tokgaloppera idag, riktigt dressyrpass.
Sen på hemvägen blev det mer förflyttningar och öppnor plus lite slutor. Varsinn galopp då hon fick söka sig neråt framåt. Sen lite serpentiner (ja ganska små:P) då jag tränade mer på det här med att axlarna skulle följa höften i svängarna - gick bra!
DUKTIG PONNIIBUS!


Måste bara säga att mina ridpass har blivit mycket längre på det senaste. För jag tar längre tid på mig. Värmer upp ganska länge, Ja det får helt enkelt ta tid. Tycker jag förvisso är bra. Dels för att det ska bli bra, men dels för ryggen. Så tempot är helt annorlunda numer. Sen kan jag reglera henne mer med enbart sätet. Jätteskönt. Idag var hon sådär perfekt taggad och pigg. Tror inte att jag rörde sporrarna (brukar alltid vilja dra upp dem emellanåt) en enda gång. :D Riktig AHA-upplevelse!
Bara sprudlar av tankar och idéer :)




Kommentarer
Postat av: Yvonne Jonsson

Du är bäst!! Tänk att du hinner få in så mkt när jag bara babblar på ;) kram till er båda!!

2011-04-06 @ 20:40:43
URL: http://www.dalabergsgard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
besöksräknare