Go with the Flow

Förstår verkligen det där med "Framme för skänkeln" nu.
Hade inte full förståelse för det för många år sedan. Hade inte tid att förstå heller. Allt skulle ske så fort.
Men iaf.
Var lite mer taggad idag när jag red och kände att nu jeflar får det bli ridning! Målet var alltså att hon skulle fram för skänkeln och därefter få ett jämt tryck ut i BÅDA tyglarna! Inte jaga fram henne, utan bara fram lix. Gjorde inte några sidvärts eller öppnor, utan var bara volter och fram till bettet. Tyckte allt att hon samlade ihop sig fint baktill. WOHO! Alltigenom kändes hon jämn i tyglarna. Joxade inte så mycket med händerna, utan en lite högre och bra buren hand. Var lite jobbigt stundtals på fältet och jobba igenom djupsnö som sen övergick i ganska lite snö. Plus att det var hård snö här och var. Blev ganska mycket skumpande och jag märkte att jag har lättare att följa med i höften men stannar då av i axlarna. Sen vill hon inte riktigt vara rak i högergaloppen.
Jobba vidare.
Nu är vi på uppgång.
Konstigt att man bara glömmer bort vissa saker ibland som man sen kan komma på ett bra tag efteråt. Som att rida henne fram till bettet. Inte bara "lulla" runt i ett tempo i traven, utan att hon ska VILJA framåt. Hon ska söka sig framåt.
Joggade av henne sen. Fortfarande buren hand, men inte så långa tyglar, utan så att jag kände stödet där hon ville gå. Annars har jag ju en tendens att ha lite långa tyglar, men icke idag. Nej, nu får jag skärpa mig. Duktig jag är :blush:
Är tävlingssugen som satan nu! OCH träningssugen!
I år ska vi satsa järnet! Allt eller inget. Bara o köra! Yepp. Inga avvikelser!


Kommentarer
Postat av: Frida

Roligt att du är så peppad nu!



Men visst är det så, med aha-upplevelser. Jag vet inte hur ofta det har hänt att man kommer tillbaka i sadeln efter att inte ha ridit på några dagar (typ varit sjukskriven) och har vilat sig i form, helt enkelt genom att inte träna in sina olater under ett par dagar, (men är inte ur fas). Så jag får aha-känslan genom att inte krångla... haha.. att det ska vara så svårt att göra det enkelt!

2011-01-10 @ 14:45:17
URL: http://ponnyflickan.wordpress.com/
Postat av: norpan

jag blir snart knäpp mininorp!

2011-01-11 @ 12:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
besöksräknare